I denne leksjonen skal du lære litt om annonsering på Facebook. Ikke minst: hvorfor det er viktig å bruke noen ekstra kroner på å spre budskapet ditt der.
I forrige leksjon forklarte jeg deg om landingsside og nyhetsbrev.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.
La oss gå rett på sak.
Google og SEO
Annonsering og trafikk inn til nettsiden din er viktig for at siden din skal rankes høyere av Google.
SEO-messig er det også mildt sagt en del andre parametre som har noe å si på om du ranker bra på Google eller ikke. Algoritmene til Google endrer seg også til stadighet.
Du trenger ikke vite alt om dette, men du trenger trafikk – og det må du vite at du trenger.
Legg på annonsekroner
Når du publiserer dine blogginnlegg med en OTA i bunn, med henvisning til en gratis e-bok – så er det viktig at du også legger ut blogginnleggene på Facebook og andre sosiale medierkanaler. Deretter legger du på annonsekroner, slik at disse spres til et relevant publikum.
Les også: Dette kjennetegner en god bedriftsblogg
Facebook-audience
På Facebook kan du skreddersy hvem du ønsker å nå med annonseringen din.
Alt dette er et eget tema i seg selv, så dette er kortversjonen.
Les også: Den digitale kundereisen (og viktige begreper)
SEO-verktøy
Hvis du allerede er en SEO-ekspert, kan du sjekke ut disse verktøyene:
- Google Webmaster
- Google Search Console
- Tiny Ranker – legg inn søkefraser og sjekk hvordan du ranker ift andre.
- Moz – hvodan kommunisere bedre til Google for å ranke høyere
- Keyword Tool
- Answer the Public
- Yoas SEO – en plug in til WordPress
Les også: Start med inbound marketing: 3 ting du må ha
En begynnelse!
Dette kurset går nå mot slutten. Husk på: For å komme dit vi vil, er det en begynnelse og en slutt. Begynnelsen er der grunnlaget legges for en “flying start”.
Jeg kan love deg: Holder du deg til planen og ikke gir opp bloggingen, så vil du finne gullgruva for deg og din bedrift til slutt. Nå er du ett steg nærmere å finne skatten.
Les også: Hva er inbound marketing?
Gratulerer! Du har nå fullført alle modulene i inbound-marketing kurset (eller innadrettet markedsføring som vi har valgt å kalle det her). Jeg sier takk for følget for denne gang.
Vil du vite mer?
Jeg har laget en bonusmodul som introduserer en onlinekurs-oppfølger til dette kurset. Selve online kurset har jeg ikke laget ennå, men temaet er inbound sales.. Her skal jeg lage et praktisk kurs der teori blir satt til handling.
Bonusmodulen får du her i bloggen i morgen, lørdag. Det blir også en kort og grei oppsummering av hele dette kurset.
Lykke til med din innadrettede markedsføringssatsning!
Skriv gjerne til meg i kommentarfeltet om det er noe du lurer på.