LinkedIn

Derfor bør du være på LinkedIn

Har du ennå ikke en LinkedIn-konto? Dette er sosiale medie-kontoen hvor du connecter med andre profesjonelle i ditt allerede eksisterende nettverk og deretter utvider dette.

Min LinkedIn konto her (connect med meg!)

Noe helt annet enn Facebook

LinkedIn er noe helt annet som sosiale mediekanal enn Facebook. Det er nyttig å sammenligne Linkedin med Facebook fordi det handler om å connecte med mennesker på begge plattformene, men det er noen viktige forskjeller.

Se videoen over og få mine råd. (videoen ble tatt opp i jula 2019, derav juletreet på hylla i bakgrunnen!) 🙂

Forskjellig fra Instagram

Hvis vi sammenligner LinkedIn med Instagram, så er det større forskjeller (enn hos Facebook).  På Instagram skal du også connecte med personer, men da basert på bildene deres. På Linkedin – til forskjell – så connecter du med personer på grunn av deres profesjonelle kontakt og nettverk.

Et snevrere (men det vokser hele tiden) nettverk

På Linkedin vil du, i utgangspunktet, ha et snevrere nettverk av folk i kontaktbasen enn du har på Facebook. Men dette vokser jo i takt med at du bruker portalen mer. Til gjengjeld så vil du ha mer kvalitet over kontaktene dine – bare kontakter du har å gjøre med i jobbsammenheng, Dessuten har du flere fremmede og totalt ukjente personer i ditt nettverk på Linkedin, enn du har via Facebook. Alle som har interesse av deg og din jobb vil kunne legge deg til, og få oppdateringer du deler med dem der.

Ulikt deling av content

Jeg deler ikke alt jeg deler på LinkedIn på Facebook, og motsatt. Spesielt har det vært slik at hvis jeg deler noe på Facebook så er det ikke sikkert at jeg deler det på LinkedIn. Men jeg har begynt å dele mye mer nå på LinkedIn enn det jeg gjorde før.

Ikke gå glipp av muligheten til å vise deg frem

Du som ikke er på LinkedIn har ikke en måte å vise deg frem på innenfor ditt profesjonelle nettverk. Linkedin er en online CV. Her skal du legge inn din nåværende jobb og din utdannelse. Det er også lurt å legge inn referanser fra tidligere arbeidsgivere og/eller kunder, det har jeg gjort:

Du må først be de om å skrive en referanse og spesifikt be dem legge den inn her på LinkedIn OGSÅ. Det kommer ikke av seg selv. Sett deg inn i hvordan det gjøres først. Skriv også gjerne en tilbake – det blir satt pris på.

Sertifiseringer – viser bransje “know-how”.

Du kan også legge inn sertifiseringer som du har tatt. For eksempel har jeg flere sertifiseringer i HubSpot-portalen, som er en blogg plattform og verktøy for inbound marketing, eller sertifisering innen Google Analytics.  Disse har jeg lagt inn under en egen fane som heter «Licenses & Certifications».

Mine er på vei til å gå ut på dato, som du kanskje ser. Dette skjer etter 2 år, så jeg må oppdatere de igjen snart. Dette er fordi min bransje; markedsføring og digital tilstedeværelse/synlighet på nett, endrer seg utrolig raskt. 

Du legger inn de sertifiseringene du har som er relevante for deg og ditt arbeidsliv.

Andre nyttige ting du kan legge til eller prøve ut: 

Din profesjonelle verden

Poenget med å ha en LinkedIn konto er å skape interesse rundt deg og ditt profesjonelle liv; din profesjonelle verden.

Trenger du hjelp til å få satt opp kontoen så kan jeg hjelpe deg – ta kontakt med meg , så setter jeg opp et webmøte der jeg går igjennom steg for steg med deg hvordan du gjør det.

Lykke til med din LinkedIn-tilstedeværelse!

Beste hilsen fra,

 

Følg meg på sosiale medier:

@linntext 

 

Fremhevet bilde: Image by tiffany loyd from Pixabay

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.