Blogg Inbound marketing Online kurs video

Dette kjennetegner en god bedriftsblogg

I denne leksjonen går jeg igjennom 4 punkter for god bedriftsblogging. All annen type blogging der det ikke ligger en strategi bak, kaller jeg for “Rosablogging”.

I forrige leksjon forklarte jeg deg om verdien av innhold. 
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing.

1. Ikke vær rosablogger 

Punkt nummer en er derfor: Ikke vær rosablogger i bedriftsform!

Når jeg her snakker om blogging, og mer spesifikt bedriftsblogging mener jeg ikke av typen “rosablogging”. Du vet, alt slikt av personlige daglige oppdateringer fra livet innad i bedriften eller fra lederen. Det er ikke det jeg mener man skal gjøre med bedriftsblogging (selv om det selvsagt er mulig å blogge på en bedrifts-rosablogging måte også!).

For all del: det er ikke noe galt med å drive med rosablogging. Det er bare ikke på den måten at vi selger via inbound marketing metoden.

Bedriftsblogging fungerer fordi Google sin søkemotor først og fremst rangerer etter tekst. Poenget med bedrftsblogg er altså å bli fanget opp av Google-søk.

Hovedgrunnen til at det ikke er lurt med en rosablogger-stil er: selve forfatteren bak blogginnleggene må være fra faste representanter fra bedriften, som fungerer som rådgivere. Dette gjelder selv om du bruker innholdsleverandører til å produsere innleggene, altså f.eks. eksterne skribenter som meg selv. Dette fordi du må ha kontinuitet i bloggen over tid. Du og din kompetanse innad i bedriften er avsender og ansikt utad for bedriften. Selvfølgelig skal du også være det på den samme måten i blogg form.

LES OGSÅ: Den digitale kundereisen (og viktige begreper)

2. Blogg etter metoden for inbound marketing

Punkt nummer 2 handler om å blogge etter metoden for inbound marketing (jeg har oversatt det til innadrettet markedsføring på norsk). Hva betyr så det?

Det betyr at alle dine blogginnlegg er tilpasset kundereisen. Det lærte du om i en tidligere leksjon her: Den digitale kundereisen (og viktige begreper).

Det betyr kort og godt at du må ha en plan for hvilke innhold som skal få kundene dine inn i Toppen av Trakten, hvilket innhold som skal nå dem i Midten av Trakten, og deretter helt til slutt i Bunnen av Trakten.

3. Ha en klart definert målgruppe 

Punkt 3 er at du må ha en klart definert målgruppe for bloggen din.

  • Hvem er det du skriver til?
  • Hva lurer de på?
  • Hva slags språk bruker de?

Dette skaper en rød tråd i bloggen. Skriver du til en ansatt i en bedrift eller en privatperson?

Istedenfor å snakke om målgruppe, snakker vi i bedriftsblogg-sammenheng om din persona. Det skal jeg omtale nøyere i en senere modul.

En persona er en levende beskrivelse av din typiske kunde. Hvilken kjønn personen har, hvilken alder, bosted, jobb, fritidsinteresser – og kanskje viktigst: hvordan din persona tenker. Du beskriver videre hvordan dette kan være til hinder for at han eller hun kjøper av deg. I arbeidet med å utvikle en persona til din blogg, anbefaler jeg deg å bestille en persona-workshop, f.eks. fra oss i Text Me.

Er du en litt større bedrift kan du ta en prat med selgerne dine. Selgerne er ute i kundemøter og treffer din persona hele tiden. Den informasjonen de sitter på om idealkunden, og hvem dette er, er gull verdt for deg som skal lage innhold.

4. Gi verdi 

Siste punkt om profesjonell bedriftsblogging handler om å gi verdi, istedenfor å selge. Ja, det er en utfordring. Nemlig å endre tankegangen sin fra å fokuser på sine egne behov (å kommunisere ut), til å fokusere på behovet til potensielle kunder og SÅ gi dem noe som har verdi ut i fra dette. Dette snakker jeg mer om senere i kurset.

Da har du lært hva som kjennetegner en god bedriftsblogg. Og du skjønner sikkert nå at for å lykkes med bedriftsblogging, så må du produsere masse innhold.

LES OGSÅ: Verdien av innhold

Jeg håper du nå er ivrig etter å komme i gang med innadrettet markedsføring og forstår mer hva som skal til for å bedriftsblogge med metoden som basis. I neste leksjon skal jeg omtale tre verktøy du trenger for å komme i gang. En av de er selve bedriftsbloggen, så den har du lært om her. De to andre verktøyene er også svært enkelt å få dreisen på – så følg med i neste leksjon.

Har du noen spørsmål til meg om bedriftsblogging og kriteriene for dette? Skriv til meg her i kommentarfeltet, og jeg hører fra deg!

 


You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.