I forrige leksjon lærte du at du trenger 3 verktøy for å komme i gang med inbound marketing. Det er: En bedriftsblogg, en landingsside for konvertering og premiuminnhold i form av en E-bok. I denne leksjonen skal du lære mer om E-bok som premiuminnhold.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.
I det videre skal jeg forklare deg:
- Hva en e-bok er
- Hvordan du bruker den
Hva er en e-bok
En e-bok skal løse et problem for din idealkunde slik at vedkommende er villig til “å kjøpe” e-boken ved å legge igjen sin e-post adresse.
E-boken tilbys nemlig bare som premiuminnhold på en landingsside. Betalingen er info’en de legger igjen for å få tilgang. La meg forklare mer.
Les også: Hva er inbound marketing?
Det er mulig at navnet «E-bok» ikke er så dekkende. Men det er nå en gang det de utenlandske markedsføringspionerene innen dette omtaler fremgangsmåten som. I markedsføringsøyemed er en E-bok ment å være mye mer “simpel” enn en vanlig bok. Den kan gjerne være kort – på 10 sider, men kan også være litt lengre. Maks 20 sider. Å lage en sjekkliste er ypperlig.
Her er et eksempel:
«Sjekkliste for bygging av garasje: 10 ting du bør undersøke før byggestart»
En E-bok for markedsføring er rett og slett en online interaktiv PDF-fil som tar for seg et tema på en grundigere måte enn et blogginnlegg – ja. Men som også er lett å fordøye for den som ønsker å lære raskt om et tema.
For eksempel slik som denne:
Dette er en e-bok fra mitt selskap Text Me, og vi har en litt leken stil. Her er den i bare selve OTA’en: Klikk på bildet og du kommer til en landingsside for nedlasting av e-boken.
Det er også fullt mulig å ha en mer formell bedrifts-stil, som for eksempel e-boken vi laget for salgsbedriften Innovation Support. Slik ser den ut inni:
Hva er hensikten med en e-bok
Hensikten er å gi bransje «know-how» som bare du har, og som kunden trenger – og kan lære noe av. Dette for å selge deg selv, på lang sikt.
Lette salgsprosessen
Tenk hvor mye lettere din salgsprosess blir hvis den du ringer eller sender e-post til allerede har blitt indirekte kjent med bedriften din gjennom å ha blitt eksponert for dine tips og triks.
Selv om du ikke nødvendigvis nevner ditt produkt eller tjeneste i e-boka, fordi husk: poenget er å gi her – ikke å selge. Da vil logoen din være synlig og du vil også kunne sette opp annonser direkte i e-boken som indikerer hva du tilbyr, eller til og med legge til lenke til videoer.
Les også: Salgstrakten “The Funnel” digitalt
Øker abonnenter til nyhetsbrevet
Hva skjer når noen laster ned din “gratis” e-bok?
De blir automatisk påmeld ditt nyhetsbrev.
Har du først fått din potensielle kunde inn på e-postlisten til bedriften din, er jo mye gjort egentlig. Nå må du bare ha noen til å lage og sende ut nyhetsbrevet for deg. Det er noe vi i Text Me tilbyr å gjøre for deg.
Når dette er gjort, må du begynne å koble på selgerne.
Har du en markedsføringskonsulent eller et automatisert system så vil de få beskjed om at at nytt lead har kommet inn helt automatisk.
Slik at de kan ta direkte kontakt eller sende mer info direkte til leadet.
Nå har du fått et weblead som bare venter på at du skal ta kontakt!
Selgerne kan nå begynne det første steget i salgsprosessen. Derfor sier vi at bruken av e-bok som markedsføring vil si å selge i form av nettsiden din.
Bare husk på: Nå bør du også ha et godt driftet nyhetsbrev. For hvis ikke så melder jo de påmeldte seg bare av igjen.
Mye e-bøker der ute allerede
Kanskje er e-bok som markedsføringsmetode nytt for deg. Men vi inbound marketing-nerder, vet vi at markedet er overfylt med gratis e-bøker allerede. Noen begynner derfor å tenke nytt. Det kan få bransjen til å tenke «dette funker ikke lenger».
Men som alt annet: Det enkle er ofte fremdeles det beste! E-bøker som konverteringspunkt er faktisk det som funker aller best for konvertering i følge flere nyere markedsføringskilder. Dette til tross for at mange bedrifter er kreative med å tilby andre typer premiuminnhold.
Selg mer, enklere
Å lage nedlastbare e-bøker til det din idealkunde lurer på – i det segmentet din bedrift opererer i – selger på enklest mulig måte i form av nettsiden din.
Fordelen med e-bok som premiuminnhold for inbound marketing er at den er:
- Enkel
- Statisk
- Minimal med jobb (når den først er laget)
Du må ikke arrangere en stor event eller samle folk på noen måte. E-boken gjør alt for deg. Innholdet oppdaterer du en gang i året.
Det er jo selvsagt bare fantasien som setter grenser for hva du kan kalle et premiuminnhold. Hvorfor ikke gjøre det enkelt. Å velge noe som tross alt krever minimal av deg når den først er laget, det er jo aldri feil.
Trekkes ned i salgstrakten
Ikke minst er en e-bok ypperlig for å trekke folk lenger ned i trakten din:
En e-bok er ypperlig å bruke for å få folk til å komme på et frokostseminar eller en annen event du arrangerer – på et senere tidspunkt.
En E-bok er altså et ToT-premiuminnhold. Les mer om begreper vi bruker her: Salgstrakten “The Funnel” digitalt.
Du må alltid starte med interessevekkeren i toppen av trakta. Her er e-bok ideelt.
Egen landingsside for nedlasting
Når vi nå skal markedsføre denne e-boka, må den legges på en egen landingsside som inneholder et skjema som må fylles ut før e-boken kan lastes ned “gratis”.
I dette skjema er det en ting du må passe deg litt for. Det er å kreve for mye. Det er større terskel å legge igjen telefonnummeret sitt på nettet. Det er mye enklere å legge igjen en e-post adresse. Hvis du krever telefonnummer med en gang i en E-bok kampanje, da er det ikke sikkert at det blir noe konvertering i det hele tatt.
Så husk på: Ikke gå i felle å kreve for mye i den første kampanjen.
GDPR
Helt til slutt vil jeg også gjøre deg klar over de nye reglene for lagring og oppbevaring av personvernopplysninger, GDPR.
- Du kan bare samle inn informasjon som du har bruk for, for å levere tjenesten du tilbyr
- I dette tilfellet: En gratis e-bok
- Da trenger du strengt talt ikke mer enn fornavn, etternavn og en e-post adresse.
- Prospektet må også akseptere at du samler inn nødvendige opplysninger. Det gjør de ved å huke av en aksept knapp. De må også godta å motta markedføringsrettet innhold fra deg i fremtiden ved nedlastning.
___________________________
I denne leksjonen har du blitt kjent med E-boka og hvordan den brukes. Spennende, ikke sant?
Nå er tiden inne til å lage en plan for innhold gjennom hele kjøpstrakten. Fra Topp til Bunn. Vi skal dypdykke inn i ToT, MiT og BuT i neste leksjon.
Før det hører jeg gjerne fra deg. Bruker du e-bøker som markedsføring selv? Hvordan? Del gjerne din erfaring med dette her i kommentarfeltet.
[device]
[/device]
Ingen kommentarer