Blogg Inbound marketing Online kurs

Hva er inbound marketing?

I denne leksjonen i online kurset mitt hos Videocation forklarer jeg deg hva inbound marketing er. Eller som jeg har valgt å kalle det på norsk: hva innadrettet markedsføring er.

Uttrykket kobles sammen med «den digitale kundereisen». Det snakket jeg om i går, 4. januar.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.

Er du bedriftskunde? Som bedriftskunde får du i januar 1 måned gratis tilgang på mitt kurs (og hele katalogen) på Videocation.no. Da får dere mulighet til å repetere leksjoner og ta digitalt kursbevis.
Er du en bedrift og interessert i å få gratis tilgang til kurset mitt og mange andre på Videocation.no? Ta kontakt med meg for mer info (må legges inn manuelt)

 

Definisjon: Inbound marketing

Her er min definisjon av inbound marketing:

Inbound marketing er markedsføringsstrategier som fokuserer på å trekke prospekter inn i kundereisen når de benytter søk. Dette i motsetning til utadrettet markedsføring (eller vanlig betalt markedsføring) hvor man prøver å få prospektenes oppmerksomhet gjennom annonsering som ikke er relatert til søk.

Hva er inbound marketing? 

På engelsk heter det “inbound”. På norsk har jeg kaldt det “innadrettet”. Jeg kunne også valgt å kalle begrepet for «tiltrekkende markedsføring» på norsk.

Ropert: Skriker ut “se på meg, se på meg!” (= det ønsker vi ikke). Innadrettet magnetisk tiltrekningskraft: “Se hva jeg gir deg!”(= inbound marketing, det ønsker vi).

 

Det handler om å trekke til seg oppmerksomhet på en

  • smakfull
  • riktig
  • og appellerende

måte.

I motsetning til å skrike ut et budskap gjennom betalte annonser som ikke tar utgangspunkt i digitalt søkemønster.

Tiltrekkende markedsføring 

Tiltrekkende markedsføring, hva vil du si at dette er? Dølle, selgende innlegg som bare vil ha deg til å kjøpe?

Du vet det selv: Trokke det, svaret er nei.

Det er dølt å bare selge, gi verdi også.

LES OGSÅ: Salgstrakten “the funnel” digitalt

Men hvordan da? 

Ja, men hvordan?

I neste leksjon skal jeg snakke mer om selve salgstrakten innen inbound marketing. Denne er nemlig essensiell for hele vitenskapen bak inbound marketing. Altså: Hva du må gjøre i de ulike salgsstegene.

Inbound-trakten er viktig viten

Hvordan få personer inn i din salgstrakt?

Følg med i neste leksjon her i bloggen som slippes fredag 8. januar: Salgstrakten “the funnel” digitalt.

Før det hører jeg gjerne fra deg. Tror du ikke at inbound marketing vil kunne fungere for deg/din bedrift? Hvorfor? Forklar her i kommentarfeltet! Ser frem til en oppløftende diskusjon og at du kan lære meg noe nytt.

 


You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.