I denne leksjonen i online kurset mitt hos Videocation forklarer jeg deg hva inbound marketing er. Eller som jeg har valgt å kalle det på norsk: hva innadrettet markedsføring er.
Uttrykket kobles sammen med «den digitale kundereisen». Det snakket jeg om i går, 4. januar.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.
Er du bedriftskunde? Som bedriftskunde får du i januar 1 måned gratis tilgang på mitt kurs (og hele katalogen) på Videocation.no. Da får dere mulighet til å repetere leksjoner og ta digitalt kursbevis.
Definisjon: Inbound marketing
Her er min definisjon av inbound marketing:
Inbound marketing er markedsføringsstrategier som fokuserer på å trekke prospekter inn i kundereisen når de benytter søk. Dette i motsetning til utadrettet markedsføring (eller vanlig betalt markedsføring) hvor man prøver å få prospektenes oppmerksomhet gjennom annonsering som ikke er relatert til søk.
Hva er inbound marketing?
På engelsk heter det “inbound”. På norsk har jeg kaldt det “innadrettet”. Jeg kunne også valgt å kalle begrepet for «tiltrekkende markedsføring» på norsk.
Det handler om å trekke til seg oppmerksomhet på en
- smakfull
- riktig
- og appellerende
måte.
I motsetning til å skrike ut et budskap gjennom betalte annonser som ikke tar utgangspunkt i digitalt søkemønster.
Tiltrekkende markedsføring
Tiltrekkende markedsføring, hva vil du si at dette er? Dølle, selgende innlegg som bare vil ha deg til å kjøpe?
Det er dølt å bare selge, gi verdi også.
LES OGSÅ: Salgstrakten “the funnel” digitalt
Men hvordan da?
Ja, men hvordan?
I neste leksjon skal jeg snakke mer om selve salgstrakten innen inbound marketing. Denne er nemlig essensiell for hele vitenskapen bak inbound marketing. Altså: Hva du må gjøre i de ulike salgsstegene.
Hvordan få personer inn i din salgstrakt?
Følg med i neste leksjon her i bloggen som slippes fredag 8. januar: Salgstrakten “the funnel” digitalt.
Før det hører jeg gjerne fra deg. Tror du ikke at inbound marketing vil kunne fungere for deg/din bedrift? Hvorfor? Forklar her i kommentarfeltet! Ser frem til en oppløftende diskusjon og at du kan lære meg noe nytt.
Ingen kommentarer