Instagram

Instagram (del 1) for strategiske nybegynnere

Hva er fordelen med bildedelingsplattformen Instagram og hvordan bruker du denne til å vise deg frem? Jeg tar deg igjennom det mest grunnleggende i denne sosiale medier plattformen og forteller deg her hvordan du kan være mer strategisk.

En av mine favoritt sosiale medie kanaler er uten tvil Instagram. Instagram er en fantastisk plattform og det er bare å kjøre på med å leke seg med å dele bilder, dele ting på stories – der kan du også legge til GIF’s som animerte piler, smileys og blinkende hjerter: dette universet er et lekent univers (til forskjell fra LinkedIn som er mer business-aktig) så her er det bare å slå seg løs. Det anbefaler jeg deg å gjøre. Se video der jeg forklarer eller les videre her i blogginnlegget.

Les også: Derfor bør du være på LinkedIn.

Hva er egentlig fordelen med Instagram?

Følg meg på Instagram:

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av 🇳🇴 Linn Kjøllmoen – tєхt & mє (@linntext)

Mer enn en bildedelingstjeneste

Instagram er en bildedelingstjeneste – men det er jo også så mye mer enn det. Det er også en måte å vise seg frem på, men du gjør det på en ganske annen måte enn for eksempel på LinkedIn. Her er det bildene dine som står i fokus.

 

På Instagram bruker du deg selv og bildene dine, og nå er det også blitt mer fokus på videoer på Instagram. Du gjør det egentlig for å selge deg selv og din person.

Strategisk eller «instant»?

Det er noen som bruker Instagram mer strategisk enn andre. Jeg prøver å bruke det så strategisk som mulig, for jeg ønsker å fremstå profesjonelt på Instagram, men der er det delte meninger blant «den gemene hop». Noen tenker at det er gøyest og mest riktig med Instagram hvis det er «instant» som det står i navnet (Insta). At det skal være øyeblikksbilder fra der du er, her og nå.

 

 

Se dette innlegget på Instagram

 

💕

Et innlegg delt av 🇳🇴 Linn Kjøllmoen – tєхt & mє (@linntext)

Mens andre tenker at de har lyst til å ha en fin Instagram-feed. Som ser ut nesten som et magasin. Personlig tilhører jeg faktisk den sistnevnte gruppen. Jeg synes det er gøy med grafisk design og grafiske uttrykk, og vil derfor også tilstrebe å gjøre Instagram-feeden min til en vakker feed.

Les også: Instagram: Hvordan style feeden din som et magasin

Min Insta-feed:

Når jeg skriver «feeden min» så mener jeg der alle bildene legger seg hver gang du laster opp noe nytt. Denne kan «styles» – her er et eksempel 9 planlagte og stylede bilder fra min Instagram-feed.

I starten er det bare å legge ut litt bilder og prøve seg frem, det er jo slik man lærer.

Stories og Instagram TV

Når du har lært litt mer om Instagram, så kan du begynne å sette deg inn i de nye delene som har kommet. F.eks dette med stories, som har blitt veldig populært: Da legger du ut øyeblikksbilder eller videoer som bare er synlig i 24 timer i en slags interaktiv feed helt øverst. Personlig bruker jeg storien som øyeblikksdelen av Instagram, mens i feeden min – der har jeg mer planlagte innlegg.

Min Story:

video_0_stories linn

På story’en kan du tagge andre, du kan gjøre nesten det samme, bare at den kun er synlig i 24 timer. Likevel kan du også lagre story’ene dine øverst i Instagram-kontoen, slik at de ikke forsvinner.

Mine stories

Instagram TV

Instagram TV er også ganske nytt. Dette er videoer som er lengre enn 1 minutt. For tiden er Instagram TV noe som Instagram sine algoritmer fremmer, så det å legge ut videoer på Instagram TV kan absolutt være noe for å få synlighet på seg og sitt.

 

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Ja, hvordan kan vi manipulere oss frem til toppen dere? Her: Toppen av Google 😊 Det som kommer opp når vi søker på Google avgjør om du vinner kampen om kundene eller ikke. Lær mer av meg og mine flinke kollegaer i @textme.no 🌪📳💯💙💫 #inboundmarketing #contentmarketing #bloggingforbusiness #blogging #bloggingforbedrifter #innholdtilbedriftsbloggen #seo #innholdsmarkedsføring #googletips #rankings #rankehøyere #rankebedre #contentisking #gründer #sørlandetsenesteinboundbyrå #inboundbyrå @textme.no Video her er lekson 2 i online kurset «En innføring i innadrettet markedsføring» med meg som ekspert på inbound marketing hos online-kursportalen til @videocation.no #onlinecoach #onlinekurs

Et innlegg delt av 🇳🇴 Linn Kjøllmoen – tєхt & mє (@linntext)

Hva vil DU vise frem?

Et siste tips til slutt: Det kan være lurt å gjøre seg opp noen tanker om hva du vil si og vise frem med Instagram-kontoen din. Tidligere i bloggen her har jeg skrevet et innlegg som heter «Slik får du Instagram-kontoen din til å se ut som et magasin» der jeg henviser til et nettkurs hvor du kan lære mer om tips og triks for dette. Dette er ikke bare for at Instagram-kontoen din skal se ut som et magasin, men er også for at du skal kunne selge og være mer riktig hver gang du poster noe. Så er det selvfølgelig litt vanskelig å holde seg til dette strategiske hele tiden. Men det er lurt å vite litt hvem målgruppen din på Instagram er, som kan være veldig forskjellig fra f.eks. Linkedin – slik at du når dem på best mulig måte. Jeg anbefaler deg å skrive ned noen ord om dette på et ark eller på et dokument, slik at du har dette i bakhodet når du deler ting på Instagram.

Ellers er det bare å leke seg med delingen!

Er det noe mer du lurer på eller har du noen kommentarer på hva du kan tenke deg å vite mer om rundt dette mediet?

Skriv til meg i kommentarfeltet, så svarer jeg deg og gir deg mine råd.

Lykke til med din Instagram tilstedeværelse!

You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.