Blogg Inbound marketing Online kurs

Lær om landingsside og nyhetsbrev

I denne leksjonen skal jeg snakke om landingssider og nyhetsbrev. Jeg skal forklare deg hvordan du bygger påmeldte til nyhetsbrevet ditt. Her er både blogginnlegg, landingssider og OTA – «Oppfordring til Aksjon» – som jeg forklarte i forrige modul, viktige elementer.

Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.

La meg starte med å si noen ord om selve nyhetsbrevet

Nyhetsbrev: En e-post liste 

I en inbound marketing-strategi er det viktig å ha et nyhetsbrev.

Eller det vil si: Det trenger ikke være formet som et nyhetsbrev.

Du må ha en e-post liste som du jevnlig sender ut e-poster med informasjon til. Dette (en e-post liste) får du tak i via en OTA og en landingsside.

Hva er en landingsside? 

En landingsside betyr her ikke det samme som hovednettsiden din, selv om denne også ofte omtales som stedet der personer “lander”. Landingssiden som vi snakker om her brukes bare til et formål: konvertering.

Du trenger altså en «one-pager» på nettet, der du sender de besøkende. Her legger du kun et skjema, samt et fint bilde og noe tekst som underbygger konverteringen som de besøkende får se når de besøker siden.

Skjemaet som ligger her må fylles ut for å få tilgang på premiuminnholdet.

Det finnes mange ulike landingssidetilbydere på nettet. Her er noen eksempler:

Du linker disse direkte inn til din eksisterende nettside. Du kan for eksempel opprette en ny side i WordPress, du kan lage en via egne landingsside-tilbydere eller rett og slett bruke MailChimp også til å lage landingssider.

Det som er viktig er at du må ha et skjema som regulerer nedlastningen på denne landingssiden. Her konverteres det ved at den besøkende legger igjen e-posten sin, sitt fornavn og sitt etternavn. Altså: når du kommer inn på landingssiden blir du der møtt med et skjema.

MailChimp – både Landingsside og Nyhetsbrev 

For husk på: Du får jo ikke lov til å laste ned dette helt gratis. Nei – det vet du jo nå: dette koster litt av din personlige informasjon som jeg har snakket om tidligere.

Les også: E-bøker som digital markedsføring

Les også: Lær om OTA’er – altså «Oppfordring til Aksjon»

Mailchimp er både en nyhetsbrevtilbyder og et sted der du kan lage gratis landingssider.

Det er altså i MailChimp-kontoen din du har din e-post liste og ditt nyhetsbrev.

Den er helt gratis å bruke opp til 1500 abonnenter.

MailChimp – din e post-liste samles her

Det som skjer når noen laster ned din gratis E-bok er at informasjonen om dem havner i en liste i MailChimp. Denne listen skal du nå aktivt bruke for å sende ut e-poster med mer info.

Grunn nr 1 til å ha nyhetsbrevet: Å spre info om deg til en større interessert gruppe.

Du skal ikke bruke din vanlige arbeids e-post til dette. Det har du faktisk ikke lov til.

Grunn nr 2: De nye GDPR-reglene

For grunn nr 2 er: Med de nye GDPR-kravene er det slik at du som bedrift må være GDPR-compliant, som det heter. Den gode nyheten er: Seriøse nyhetsbrev-tilbydere sørger for at du automatisk blir dette gjennom deres GDPR-godkjente skjemaer for nedlastning og lagring av listene på deres server.

Du kan altså ikke bare tilby at noen laster ned din E-bok, uten at du samtidig sørger for å behandle personopplysningene riktig innenfor GDPR-kravene.

En seriøs nyhetsbrevtilbyder ordner alt dette for deg:

  • Personopplysningene lagres der på korrekt måte
  • Skjemaene du bruker for påmelding til listene dine er innenfor GDPR-kravene.

Derfor er det viktig at du setter opp en konto for nyhetsbrev som er GDPR-compliant – og jeg anbefaler det jeg selv bruker: nemlig MailChimp.

Les også: E-bøker som digital markedsføring

Les også: Dette kjennetegner en god bedriftsblogg

——-

I denne leksjonen har jeg forklart deg litt om hvordan du bygger påmeldte til ditt nyhetsbrev. Her er både blogginnlegg, landingssider og OTA viktige elementer. I neste leksjon skal jeg snakke om annonsering på Facebook.

Før det hører jeg gjerne fra deg! Har du lyst til å komme i gang med et nyhetsbrev og en landingsside? Fortell meg gjerne om hva du planlegger her i kommentarfeltet, så kan jeg helt sikkert hjelpe deg med å komme et steg videre.

Lykke til med din online-satsning!

 


You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.