Blogg Inbound marketing Online kurs

Lær om OTA’er – altså «Oppfordring til Aksjon»

Velkommen til leksjonen «Lær om OTA – Oppfordring Til Aksjon». Det engelske begrepet for dette er CTA – Call To Action.

I forrige leksjon forklarte jeg deg om Personas – et bilde av dine idealkunder.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.

I denne modulen skal du få lære hvordan du kan få frem en aktiv handling fra kundene dine. Rett og slett: få dem «i aksjon».

Da må jeg forklare deg mer om hva en OTA er og hvordan du bruker dette.

Hva er en OTA

Kanskje du har snublet over noen nettsider, uten å være klar over det, som har en form for OTA – en «oppfordring til aksjon» som vi sier på norsk.

Dette er noe bedriften din burde ha på nettsiden, i bloggen, i nyhetsbrevet eller som såkalt «pop up». Vær litt forsiktig med sistnevnte, den kan være mer irriterende enn nyttig.

En OTA kan se ut som en knapp, en banner eller en «pop up»-rute.

Viktigst av alt er at den tilbyr en form for verdi til den potensielle kunden din.

Som nevnt skal en OTA fremme en form for handling eller aksjon. Vedkommende skal få lyst til å klikke seg videre.

Handlingsoppfordring

En handlingsoppfordring fra en OTA kan for eksempel være: «Kjøp nå» eller «Meld deg på her» eller «Last ned».

Promotere gratis E-bok

I min bedrift Text Me brukte vi mye OTA’er. En av disse oppfordrer til å laste ned en gratis e-bok, og den ser slik ut:

Men som du lærte i en tidligere leksjon, den er jo ikke helt gratis ikke sant?

Les også: E-bøker som digital markedsføring

Denne OTA’en skal oppfordre de besøkende på nettsiden til å ville laste ned vår gratis e-bok om digital markedsføring. Hvis du ser denne på en mobil, ser den slik ut:

Og du? Hvis du scroller deg helt til bunnen av dette blogginnlegget så finner du nok et eksempel på en OTA: her oppfordrer jeg deg til å bli med på mitt kommende webinar om inbound marketing. Det er også en OTA: en oppfordring til å melde seg på noe jeg arrangerer.

Denne er også en OTA-knapp: 

Det som er sikkert er at hvis du er inne på nettsider jeg har ansvar for, enten her i bloggen eller i bedriftssammenheng, så vil du finne en versjon av en slik OTA. Enten på et blogginnlegg eller direkte inne på nettsiden.

I blogginnleggene

I blogginnleggene legger vi en OTA i bunnen, slik:

Det er meningen at når du har lest blogginnlegget, så skal du få lyst til å vite mer. Hvis du da velger å klikke på denne, så hopper du automatisk over til vår landingsside for nedlasting av e-boken. Slik ser det ut:

Du kan laste den ned helt «gratis». 

Men du vil få en ERROR melding i skjemaet på landingssiden hvis du ikke fyller ut alle feltene. Du må altså gi fra deg litt informasjon om deg selv til oss, før du får den «gratis». Den er altså ikke helt gratis. Den koster i form av din informasjon. Som sendes rett i fanget på våre selgere.

I en tidligere leksjon snakket jeg mer om alt dette i E-bøker som digital markedsføring. 

Men akkurat nå er det OTA’en jeg snakker om.

OTA = Knappen

En OTA er den fysiske knappen som får den besøkende til å klikke videre.

Slik kan de laste ned premiuminnholdet

Og de blir samtidig sendt lenger ned i kjøpstrakten.

Kall det gjerne kynisk. Men ingenting er gratis her i livet.

Det vet både du og jeg.

Så da må du velge hva som interesserer deg.

Hvis du er interessert i en e-bok som jeg tilbyr deg, så vil du se på dette som en ekstraservice. Du får faktisk lov til å laste den ned! Det er jo et tilbud til deg – som du ikke trenger å benytte deg av hvis du ikke vil, men du kan det. Du blir da automatisk påmeldt en e-post rekke.

Hvis du er interessert, så synes du sannsynligvis det er helt fint å få litt info en gang i blant. Hvis ikke – ja så kan du jo bare melde deg av igjen – verre er det ikke.

Hva er hensikten

Hensikten, hva er det?

La meg igjen komme tilbake til det som jeg nevner igjennom hele dette kurset: Hensikten er å gi verdi.

Du får vist frem hva du tilbyr. Som igjen fører til leads, kontaktinformasjon og konverteringer.

Dette gjør at du på sikt selger via nettsiden din.

Jeg tror vi stopper der når det kommer til OTA’er.

Den siste modulen her i denne bolken handler om komponentene som hører sammen med en OTA, nemlig selve landingssiden. Hvordan dette er forbundet med ditt nyhetsbrev blir også tema, så følg med videre.

Før det hører jeg gjerne fra deg! Det kan være vanskelig å lage en OTA fordi du er nødt til å ha et bilderedigeringsprogram. Jeg bruker noe som heter Sketch. Spør meg gjerne mer om dette i kommentarfeltet.

 

 


You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.