Blogg Inbound marketing Online kurs

Lynleksjon i Inbound Salg

Velkommen til en lynleksjon innen tema inbound salg. Det jeg snakker om her er rett og slett salg, tilpasset et skriftlig bloggformat.Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.
Du leser nå en såkalt bonusmodul. Dette kommer i tillegg til leksjonene i selve kurset.

Fra muntlig til skriftlig 

Tiltrekke – Argumentere – Close. Slike salgsteorier har du kanskje hørt om? Hvis ikke finnes det et supert grunnkurs i salg i Videocation-portalen ledet av Helge Bharat Johnsen, som jeg anbefaler på det sterkeste.

En selger slik du er vant med sier og gjør disse salgsstegene muntlig.

Salgsstegene er:

  • Først: Tiltrekk
  • Så: Argumenter for ditt syn – og bryt ned innvendingene kunden sitter på
  • Tilslutt: Close salget (ved å si hvorfor akkurat du er best)

Muntlig variant

En salgsprosess for en som selger via en muntlig variant kan se slik ut:

  • Han eller hun ringer for å tiltrekke seg oppmerksomhet.
  • Og begynner så å argumentere ved kontakt
  • Han eller hun får lov til å ringe tilbake senere eller komme på et personlig møte.
  • Til slutt, hvis alt går som selger ønsker, ender det med at han eller hun closer salget.

Det var den muntlige varianten.

Inbound Marketing-kurset som jeg har omtalt her i bloggen har som hovedpoeng at du skal lage innhold etter den samme 3-delte prosessen fra salg. Men at du da skal gjøre det skriftlig

Les også: Hva er inbound marketing?

Skriftlig variant 

Når du skal skrive skriftlig om ditt produkt, ut i fra den samme salgstankegangen – så er det den samme prosessen du må benytte deg av.

Altså:

  1. Du må skrive innlegg som tiltrekker i T o T-steget. 
  2. Du må skrive argumenterende innlegg i MiT-steget – og her må du også kjenne til kjøpers kjøpsblokkeringer, og løse opp disse ved å omtale løsninger på dem i egne blogginnlegg. Derfor må vi også lage en eller flere personaprofiler. 
  3. I BuT-steget er det bare å skrive så mye du kan om hvor fantastisk flott du er på akkurat ditt felt (altså fordelene av å kjøpe av deg).

Her er en oversikt over hvordan du kan legge det opp innholdsmessig

Hvorfor skal vi heller skrive? Jo, fordi i dag Googler folk i forkant av et kjøp – og da trenger de skriftlig argumentasjon i forkant av kjøpet. Hvis du har skriftlig info de finner, og du da ringer – og de allerede har lest og kjenner godt til produktet etter å ha gått igjennom kjøpsreisen digitalt først – er de mye lettere å close. Skjønner?

Les mer: Den digitale kundereisen (og viktige begreper)

Eller begynn på leksjon 1 🙂

Her er alle kursmodulene jeg har omtalt i bloggen, som du kan studere på nytt:

Leksjon 1: Innføring i Inbound Marketing

Leksjon 2 og 3: Den digitale kundereisen (og viktige begreper)

Leksjon 4: Hva er inbound marketing.

Leksjon 5: Salgstrakten “The Funnel” digitalt

Leksjon 6: Verdien av innhold

Leksjon 7 og 8: Dette kjennetegner en god bedriftsblogg

Leksjon 9: Start med inbound marketing: 3 ting du må ha

Leksjon 10: E-bøker som digital markedsføring

Leksjon 11: ToT – MiT og But – inbound marketing på norsk

Leksjon 12: Personas – et bilde av dine idealkunder

Leksjon 13: Lær om OTA’er – altså «Oppfordring til Aksjon»

Leksjon 14: Lær om landingsside og nyhetsbrev

Leksjon 15: Annonsering på Facebook

 

 

[notdevice]
[/notdevice]

[device]
[/device]

You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.