Velkommen til en lynleksjon innen tema inbound salg. Det jeg snakker om her er rett og slett salg, tilpasset et skriftlig bloggformat.Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.
Du leser nå en såkalt bonusmodul. Dette kommer i tillegg til leksjonene i selve kurset.
Fra muntlig til skriftlig
Tiltrekke – Argumentere – Close. Slike salgsteorier har du kanskje hørt om? Hvis ikke finnes det et supert grunnkurs i salg i Videocation-portalen ledet av Helge Bharat Johnsen, som jeg anbefaler på det sterkeste.
En selger slik du er vant med sier og gjør disse salgsstegene muntlig.
Salgsstegene er:
- Først: Tiltrekk
- Så: Argumenter for ditt syn – og bryt ned innvendingene kunden sitter på
- Tilslutt: Close salget (ved å si hvorfor akkurat du er best)
Muntlig variant
En salgsprosess for en som selger via en muntlig variant kan se slik ut:
- Han eller hun ringer for å tiltrekke seg oppmerksomhet.
- Og begynner så å argumentere ved kontakt
- Han eller hun får lov til å ringe tilbake senere eller komme på et personlig møte.
- Til slutt, hvis alt går som selger ønsker, ender det med at han eller hun closer salget.
Det var den muntlige varianten.
Inbound Marketing-kurset som jeg har omtalt her i bloggen har som hovedpoeng at du skal lage innhold etter den samme 3-delte prosessen fra salg. Men at du da skal gjøre det skriftlig.
Les også: Hva er inbound marketing?
Skriftlig variant
Når du skal skrive skriftlig om ditt produkt, ut i fra den samme salgstankegangen – så er det den samme prosessen du må benytte deg av.
Altså:
- Du må skrive innlegg som tiltrekker i T o T-steget.
- Du må skrive argumenterende innlegg i MiT-steget – og her må du også kjenne til kjøpers kjøpsblokkeringer, og løse opp disse ved å omtale løsninger på dem i egne blogginnlegg. Derfor må vi også lage en eller flere personaprofiler.
- I BuT-steget er det bare å skrive så mye du kan om hvor fantastisk flott du er på akkurat ditt felt (altså fordelene av å kjøpe av deg).

Her er en oversikt over hvordan du kan legge det opp innholdsmessig
Hvorfor skal vi heller skrive? Jo, fordi i dag Googler folk i forkant av et kjøp – og da trenger de skriftlig argumentasjon i forkant av kjøpet. Hvis du har skriftlig info de finner, og du da ringer – og de allerede har lest og kjenner godt til produktet etter å ha gått igjennom kjøpsreisen digitalt først – er de mye lettere å close. Skjønner?
Les mer: Den digitale kundereisen (og viktige begreper)
Eller begynn på leksjon 1 🙂
Her er alle kursmodulene jeg har omtalt i bloggen, som du kan studere på nytt:
Leksjon 1: Innføring i Inbound Marketing
Leksjon 2 og 3: Den digitale kundereisen (og viktige begreper)
Leksjon 4: Hva er inbound marketing.
Leksjon 5: Salgstrakten “The Funnel” digitalt
Leksjon 6: Verdien av innhold
Leksjon 7 og 8: Dette kjennetegner en god bedriftsblogg
Leksjon 9: Start med inbound marketing: 3 ting du må ha
Leksjon 10: E-bøker som digital markedsføring
Leksjon 11: ToT – MiT og But – inbound marketing på norsk
Leksjon 12: Personas – et bilde av dine idealkunder
Leksjon 13: Lær om OTA’er – altså «Oppfordring til Aksjon»
Leksjon 14: Lær om landingsside og nyhetsbrev
Leksjon 15: Annonsering på Facebook
Ingen kommentarer