Blogg Inbound marketing Online kurs

Personas – et bilde av dine idealkunder

Velkommen til leksjonen om personas – hvordan du lager et bilde av din idealkunde.

I forrige leksjon forklarte jeg deg om ToT, Mit og But – begreper innen inbound marketing på norsk.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.

I de 3 neste leksjonene skal vi se nærmere på 3 ting: 

  1. Persona
  2. OTA’er – altså Oppfordring til Aksjon
  3. Landingssider i kombinasjon med nyhetsbrev

Først persona.

Persona 

Persona er en fantastisk spennende del av inbound marketing-reisen. Helt innledningsvis i dette kurset snakket jeg om at det er 4 ting du må gjøre for å ha en profesjonell bedriftsblogg.

Les også: Dette kjennetegner en god bedriftsblogg

Det ene av disse 4 tingene er å opprette en persona-profil for bloggen din. Det ligger under det jeg omtalte som punkt 3 Målgruppe. Å lage en persona-profil er en god øvelse. Hvorfor? Det er svært viktig å vite veldig godt på forhånd hvem det er du vil snakke til.

Slik når du din idealkunde. Det er dette din personaprofil er: din idealkunde.

Språkbruken viktig 

Det har betydning om du skriver «til bedriften din» eller «til deg» i tekstene i bloggen din. Det er forskjell på å snakke B2B – altså bedrift til bedrift, eller B2C – altså en bedrift til en forbruker (consumer på engelsk).

Dette kurset: B2B 

Et eksempel: Når jeg i dette kurset snakker til et kollektivt “du” – da tenker jeg inne i hodet mitt at det betyr “til deg og bedriften din”. Dette kurset er nemlig et såkalt “bedrift til bedrift”-kurs, som retter seg hovedsakelig enten mot du som har en egen bedrift eller du som er leder i eller er webutvikler eller markedsansvarlig i en bedrift.

Det er bedriften din og den rollen du har som en del av den bedriften som er viktig for meg her – ikke hva slags middag du som forbruker handler etter at du er ferdig på jobben.

Hvem?

Det er altså hele tiden veldig viktig å være bevisst på hvem vi snakker til.

Og i hvilke situasjoner vi vil nå dem.

Hvem er det du skal skrive til i bedriftsbloggen din? Og hva gjør de når de leser innlegget?

Du skal ha denne personen i bakhodet hele tiden når innholdskampanjer planlegges.

En avatar 

En personaprofil skal altså gi deg en avatar for hvem du ønsker å nå med markedsføringen av din bedrift.

Sjekkliste: 

Vi kan oppsummere og konkretisere dette litt.

En Persona er som en fiktiv person som fungerer som en avatar for din ideelle kunde.

  • Den har visse egenskaper og utfordringer, som gjør at de velger nettopp deg som bedrift.
  • Du kan ha flere enn 1 stk persona – dvs ulike kundegrupper. Spesielt hvis du selger flere ting.
  • En stk persona er minimum
  • I flertall kaller vi alle persona’ene dine for personas
  • Du må ha ulike blogginnlegg og kampanjer mot de forskjellige persona’ene

Ved å rette markedsføringen direkte mot kunder som er interesserte, har du større sannsynlighet for at din inbound marketing-satsning fører til leads, og dermed salg. Ved å spisse ditt budskap, er det enklere å føre kundene ned kjøpstrakten – nettopp fordi budskapet ditt da blir relevant.

Les også: Salgstrakten “the funnel” digitalt

Les også: T o T, MiT og BuT – inbound marketing på norsk

Husk: ved å ordlegge deg etter hvem kundene dine er, skaper dette en sterkere relasjon.

Hvis din målgruppe befinner seg innen B2B – altså bedrift til bedrift – kan det være lurt å formulere ditt budskap deretter. Sikt deg direkte inn på det som kjennetegner din kunde og si «til din bedrift» fremfor «deg», eller hold språket akademisk hvis nøkternhet og språklig fagord er viktig for den spesifikke mottakeren.

Jo sterkere relasjon kunden får til deg, jo mer relevant blir du.

Eksempel: Text Me sin persona-mal 

Her er et eksempel på en persona-mal. Den har jeg benyttet i mitt selskap Text Me. 

Et tips! Når du skal navngi din persona, er det gjengs i bransjen at du gir persona’en et fornavn som ligner på tittelen personen har. F.eks: Geir Gründer, Dag Daglig leder eller Mari Markedssjef.

For å kartlegge dine personas er det lurt med en workshop. Du som bedriftseier må bli utfordret på hvem idealkunden din er.

Det ferdige resultatet fra en persona-workshop er en utfylt slik mal som den over.

I workshop’en stiller du opp mange spørsmål som dere i fellesskap skal finne svar på. Deretter skriver du ned alle svarene i et excel-ark innenfor disse ulike kategoriene:

Utfordringer = barriærer for kjøp

Hva bedriften kan gjøre = ditt produkt

Alle svarene samles til slutt i en mal som den over. Når nytt innhold skal planlegges, er det dermed enkelt å hente frem og få oversikt over hvem din persona som du skriver til er.

Øvingsoppgave 

Ut i fra dette vi nå har snakket om, skal du få en oppgave av meg.

  1. Finn navn på 1 stk persona hos deg.
  2. Skriv persona’en din sin “historie”

Når du skal skrive historien må du beskrive:

  • Hva lurer han eller hun på?
  • Hvordan ser hverdagen ut?
  • Hvordan tenker han eller hun i møte med deg?

Skriv fritt, som en fortelleing. Lykke til med oppgaven.

———————————

Det var Persona. Jeg håper du nå er klar for å lære om neste steg, som handler om OTA’er: Hvilke handlingsoppfordringer du kan legge til rette for. Følg med i neste uke når denne modulen slippes (mandag 25. jan).

Før det hører jeg gjerne fra deg! Da jeg først laget dette kurset hos Videocation jobbet jeg aktivt i bedriften min Text Me. Men helt ærlig: nå er jeg ikke like aktivt i egen bedrift. Bloggen min her inne i “Linns verden” er en blading av ulike målgrupper: både bedriftskunder og famlie og venner. Noen ganger leser du noe som kanskje ikke er like relavant for deg. Hva tenker du om dette du leser her nå – fra ditt ståsted? Skriv til meg her i kommentarfeltet og del dine tanker.

 

[notdevice]
[/notdevice]

[device]
[/device]

You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.