Blogg Inbound marketing Online kurs

Salgstrakten “The Funnel” digitalt

I denne leksjonen forklarer jeg salgstrakten “The Funnel” innen inbound marketing. Her i dette innlegget har jeg slått sammen en del av online kurs-leksjonene i mitt kurs som du kan kjøpe tilgang til hos Videocation.

I forrige leksjon forklarte jeg deg hva inbound marketing er.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing.

Gi verdi

Det handler om å gi verdi – som det koster litt å få tak i, og som igjen leder til salg.

Inbound marketing handler om og få tak i info, som e-postadresse, slik at du kan sende de nyhetsbrevet ditt. Det som koster er ikke faktiske kroner. Heller: informasjon kunden må gi fra seg til deg for å få tilgang til din verdi “gratis”.

Når personen lander på din hjemmeside, (eller trykker på en lenke som er din) får du den første oppmerksomheten fra vedkommende.

Nå kan du sende denne personen mer info i form av et nyhetsbrev, – hvis de legger igjen info om seg selv da, vel å merke. Det er da din salgsprosess starter.

Husk på: Ha tålmodighet

Husk på en viktig ting dersom du vil drive med salg – uansett form. Husk på hvordan det er å kjøpe noe. Hva er sannsynligheten for at du kjøper en dyr ny ting, ved første møte? Ikke stor.

Poenget er: Har du første begynt med en inbound marketing-strategi, så handler det om tålmodighet. Du må ikke gi deg, selv om folk ikke kjøper av deg med en gang.

 

Bli Googles beste venn

Å bli Googles beste venn, det tar tid min venn. Men etterhvert, så vil flere av dine innlegg, enten på Google eller Instagram dukke opp på førstesiden på Google eller ofte i Instagram-feeden.

Hvis du driver med mye “content marketing” – så øker interessen for deg som bedrift/person, og slik vil du på sikt få flere henvendelser og salg.

Slik er “Funnelen”

Jeg tar her utgangspunkt i blogginnlegg, men du kan også overføre denne tankegangen til kampanje-innlegg på instagram eller andre sosiale medier kanaler.

Trakten, eller “The Funnel” på engelsk, fungerer ved å lage innhold, slik: 

I 1 stk kampanje er det minimum 5 stk blogginnlegg i Toppen av Trakten (ToT)

I 1 stk kampanje er det også minimum 5 stk blogginnlegg i Midten av Trakten (MiT).

I 1 stk kampanje er det også minimum 5 stk blogginnlegg i Bunnen av Trakten (BuT).

Totalt er det minimum 15 innlegg knyttet til 1 stk kampanje.

Hver av ToT, MiT og BuT har igjen et stykk premiuminnhold per del, f.eks 3 stk skreddersydde E-bøker – eller annet markedsføringsmateriale etter ToT, MiT eller BuT tankegang

Begrepene

Her er det igjen nye begreper å lære. Se her for tidligere omtalte begreper du bør kunne for å drive med inbound marketing. Begrepene her er som følger:

Toppen av Trakten = er forkortet til ToT 

Midten av Trakten = er forkortet til MiT

Bunnen av Trakten = er forkortet til BuT

For de av dere som har sett mange HubSpot-videoer, så er dette tilsvarende de engelsk begrepene Top of the Funnel (ToFu), Middle of the Funnel (MoFu) & Bottom of the Funnel (BoFu).

 

Så nå skjønner du sikkert at du er helt nødt til å produsere masse masse innhold.

La oss se litt mer på akkurat det med innholdsproduksjon i neste leksjon: verdien av innhold.

Jeg hører fremdeles gjerne fra deg i kommentarfeltet: Hva vil du lage en kampanje om? Hva vil du selge? Og hvilke type innlegg vil du lage? Skriv gjerne til meg i kommentarfeltet og fortell om din prosess så langt.


You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.