Blogg Online kurs

Slik fungerer bedriftsblogging

20.09.22

Vil du i gang med bedriftsblogging? I I dette blogginnlegget forklarer jeg mer om kunnskapen min om bedriftsblogging, såkalt “inbound marketing”.

Kurs i Inbound marketing

Bedriftsblogging har inntatt vår digitale markedsføringsarena. Det har kommet for å bli. Hvorfor? Fordi blogginnlegg som linker til mer info i form av gratis* – dette skal vi komme tilbake til – nedlastbar merverdi  i form av en e-bok, webinar eller annet, er ditt viktigste salgsapparat. 

I 2020 laget jeg et online kurs om temaet som forklarer fremgangsmåten for inbound marketing på en enkel måte, samt hva som trengs for å bruke dette til egen markedsføring. Da kommer vi ikke utenom blogging for bedrifter.

* Gratis i form av kroner og øre ja, men de som laster ned eller melder seg på betaler i form av å gi fra seg informasjon om seg selv til dine selgere.

En liten presisering, aller først:

Ikke «rosablogg»

Når jeg her snakker om blogging, og mer spesifikt bedriftsblogging, mener jeg ikke av typen «rosablogging» og personlige daglige oppdateringer fra lederen eller de ansatte. Bloggingen jeg snakker om her følger en fastsatt oppskrift/mal basert på din persona. Alt det kan vi snakke mer om.  

Hovedpoenget er først og fremst å få besøkende inn på nettsiden din via blogginnleggene, og deretter å få dem til å konvertere.

Selg digitalt

Jeg har tidligere her i bloggen snakket om inbound salg. Det er dette inbound marketing handler om: å selge digitalt. Digitalt salg henger selvsagt sammen med digital synlighet og søkeord (SEO).

Se denne videoen med meg som lærer på tema, hvis du vil lære mer om digital synlighet og SEO:

Hvorfor bedriftsblogg?

Ok, men hvorfor blogg for min bedrift, hva er hovedargumentet? 

Svaret er enkelt og greit: Google. I dag starter kjøpsreisen til oss forbrukere med et eller flere Google-søk (slik videoen over forteller mer om). Spesielt er det slik for produkter som er nye eller der vi ikke vet at vi trenger det aktuelle produktet eller tjenesten. Vi googler noe hvis vi har et problem vi må løse eller for å finne svar på noe. Vi gooler til og med når vi kjeder oss. 

Bilde av Sincerely Media on Unsplash

Poenget med bedriftsblogging og – som vi skal komme tilbake til senere: e-bøker, webinar eller annet “gratis”materiale, er å dukke opp i disse Google-søkene.

Skriv om problemene kundene dine har

Som markedsførere må vi da først finne ut av hva slags mulige problemer din potensielle kunde søker etter online, slik at vi deretter kan skrive informative blogginnlegg (og lage e-bøker, webinar og annet) som løser dette problemet for dem. Når disse blogginnleggene dine dukker opp på førstesiden av Google, (som over tid skjer hvis du jevnlig oppdaterer bloggen og får trafikk inn fra sosiale medier), er det stor sjanse for at din potensielle nye kunde klikker på disse. Slik får du vedkommende inn på siden din. Der, når personen lander på din hjemmebane, har du fått den første oppmerksomheten. 

2019: Meg på scenen under “Media Monday Oslo” der jeg snakket og forklarte mer om dette tema til de fremøtte.

Du kjøper ikke på første møte

Husk på en viktig ting når det gjelder salg: Hva er sannsynligheten for at du kjøper (her: laster ned) noe ved første møte? Ikke stor. Poenget er: Har du først begynt å bedriftsblogge, så må du nå være tålmodig. Flere av dine innlegg skal etterhvert dukke opp i Google-søk på førstesiden – som løser flere problem din potensielle kunde søker etter – og har. Slik øker interessen for deg som bedrift, og slik vil du på sikt få flere henvendelser og deretter salg.

Blogginnlegget er bare det første agnet. Og som jeg forteller mer om i online-kurset om inbound marketing: E-boka, webinar og annet er det som får dem til å bite på litt mer – og samtidig gi fra seg informasjon om seg selv til deg og dine selgere.

Dette var en kort og grei innføring. Tema bedriftsblogging og inbound marketing er kjempestort – men nå håper jeg interessen for temaet har blitt vekket. 

Hvis du tar kontakt med meg, så kan vi sammen gå litt mer grundig til verks for deg og din bedrift. 

Fremhevet bilde av Amelia Bartlett on Unsplash

You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.