Det er heldigvis ikke så mye du trenger for å komme i gang med inbound marketing. I denne leksjonen får du oppskriften min på en startpakke for inbound marketing.
I forrige leksjon forklarte jeg deg om det som kjennetegner en god bedriftsblogg.
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.
Det er 3 essensielle ting du trenger for å komme i gang med inbound marketing.
- En bedriftsblogg
- Landingsside for konvertering
- Et Premiuminnhold
Premiuminnhold
Et premiuminnhold gjør at din idealkunde blir interessert i å legge igjen mer informasjon om seg selv. Her anbefaler jeg en e-bok.
I neste leksjon skal jeg forklare litt mer om punkt nummer 3: E bok som premiuminnhold.
Du trenger et premiuminnhold som kan tiltrekke potensielle kunder og få de til å ville legge igjen e-post adressen sin hos deg. Her anbefaler jeg å begynne med det som er det enkleste, nemlig en e-bok.
Gratisinnhold
Husk på – premiuminnholdet skal være “gratis”. Men det er jo egentlig ikke det. De legger igjen verdifull info om seg selv for å få tak i det – det er “betalingen”.
Inbound-nerder som meg og digital tekstkonsulenter, vi vet godt at det ikke bare er e-bøker som kan fungere som konverteringspunkt. Det finnes mange andre konverteringspunkter som du kan lage enn e-bøker, som f.eks. å arrangere et gratis webinar eller å holde gratis workshop. Å holde et frokostseminar f.eks. det fungerer også veldig bra, eller du kan tilby gratis befaring med deg.
Dette siste: en befaring, det er nyttig hvis bedriften din selger hus, hytte, garasje, legger tak eller lignende på noens personlige eiendom.
Men e-bok som premiuminnhold fungerer veldig bra, og er et godt sted å begynne for deg som skal i gang med en inbound marketing-satsning.
Tekniske ting du også trenger
Litt nå utvidet om teknikken du trenger. Hva trenger du for å teknisk komme i gang?
Dette er det du må ha for å sette inbound marketing inn i et digitalt salgs-system.
- En nettside – dette kan også være en blogg
- En landingsside – gjerne via WordPress eller enkeltstående tilbydere
- En Facebook-side for bedriften din. Minimum av sosiale medier-tilstedeværelse
- En blogg tilknyttet nettsiden din. Er absolutt anbefalt
- OTA-knapper. En OTA er forkortelse for Oppfordring Til Aksjon – en knapp du lager som oppfordrer til nedlasting av E-boken. (Det snakker jeg også mer om i en senere modul)
- Konto hos Google Analytics – rapporteringssystem for besøkende med statistikk på hvor mange av disse igjen som konverterer (altså fyller ut skjema’et)
- En konto for Google-Ads – det gir deg mulighet til å kjøpe ekstra promotering av E-boken og blogginnleggene
- En personlig LinkedIn-konto. Brukes til spredning av innhold
- En LinkedIn bedriftsside. Brukes til spredning av innhold
- Et nyhetsbrev – gjerne MailChimp
Jeg anbefaler deg å starte med å opprette de 3 første punktene. Jeg skal snakke mer om Landingsside i en senere modul.
Hele listen over er jo lang, og jeg kan dessverre ikke gå inn på alle punktene i detalj i denne korte oppsummeringen. Mye antar jeg også at du både kjenner til og har kunnskap om fra før.
Dette er det du trenger av ting og tekniske verktøy for å komme i gang med denne digitale satsningen!
Nå kan du bruke dette som din sjekkliste for å starte med en inbound marketing satsning.
I neste leksjon skal jeg snakke spesifikk om E-bok som premiuminnhold, og hvordan du bruker dette. Etter hvert kommer du også til å forstå mer om alle de andre punktene.
Før det ønsker jeg å høre fra deg: Hva har du lært av andre om det å sanke inn kunder digitalt? Send meg gjerne en kommentar om ditt perspektiv på dette i kommentarfeltet.
Ingen kommentarer