Blogg Inbound marketing Online kurs

T o T, MiT og BuT – inbound marketing på norsk

Velkommen til leksjonen om ToT, MiT og BuT – en kjempeviktig del av teorien bak inbound marketing.

På engelsk er disse begrepene kalt ToFu, MoFu og BoFu. Dette sier jeg til deg som har sett en del HubSpot-videoer fra før. 

I forrige leksjon forklarte jeg deg om E-bøker som digital markedsføring
Dette er en del av min blogg-serie der jeg omtaler online kurset mitt om inbound marketing hos Videocation.no.

E-bøker som markedsføring er relatert til ToT, MiT og BuT.

Her i denne leksjonen skal jeg forklare deg hvordan du lager en innholdsplan for bloggen din med ToT, MiT og BuT blogginnlegg. Kjenner du ikke til begrepene? Da bør du først lese dette innlegget fra en tidligere leksjon: Salgstrakten “the funnel” digitalt.

Følg nøye med nå! Det jeg skal forklare deg her er det mest essensielle i hele teorien bak inbound marketing. Jeg har oversatt de engelske begrepene til norsk.

Hva er ToT, MiT og BuT 

Det ser slik ut:

1 stk trakt = 1 kampanje

Begrepene

Begrepene her er som følger:

Toppen av Trakten = er forkortet til ToT 

Midten av Trakten = er forkortet til MiT

Bunnen av Trakten = er forkortet til BuT

For de av dere som har sett mange HubSpot-videoer, så er dette tilsvarende de engelsk begrepene Top of the Funnel (ToFu), Middle of the Funnel (MoFu) & Bottom of the Funnel (BoFu).

Les mer her om tidligere omtalte begreper du bør kunne for å drive med inbound marketing.

1 trakt = 1 kampanje

1 stk trakt (som den over) = 1 kampanje.

F.eks. representerer den et av produktene du selger. Du har sikkert flere.

En kampanje inneholder:

ca 5 blogginnlegg per steg, altså

5+5+5 = 15 stk.

+

3 skreddersydde premiuminnhold per steg, f.eks. 3 e-bøker

1+1+1 = 3 stk

=

1 KAMPANJE

 

3 E-bøker
(eller 1 stk e-bok, 1 stk webinar og 1 stk konsultasjon) 

Premiuminnhold brukes for å sanke leads. De skal være “gratis” – så f.eks. en gratis E-bok (les er om E-bok som markedsføring her). Det er enklere å forstå med tre e-bøker – en for hvert steg.

Men ofte har vi ikke bare E-bøker, men også gratis webinar eller gratis konsultasjon. Altså har vi da: E-bok i toppen (ToT). Et frokostseminar/webinar i MiT og en gratis konsultasjon i bunn (BuT).

Likevel: Det er fult mulig å ha 3 E-bøker som premiuminnhold – altså en for hvert steg.

Henger du med? Hvis ikke, skriv til meg i kommentarfeltet her i bloggen!

Les også: Salgstrakten “the funnel” digitalt

Blogginnlegg 

Blogginnlegg finnes i alle de 3 stegene.  De leder til hver av E-bøkene (eller premiuminnholdet).

Poenget er at 1 stk kampanje skal rette seg mot et spesifikt kundesegment.

Hvordan retter vi oss således mot målgruppen i de ulike stegene?

 

ToT = Toppen av trakten 

ToT står for «Toppen av Trakten». Her retter vi oss mot å tiltrekke oppmerksomhet, fra en potensiell kunde som søker på nettet etter svar.

MiT = Midt i trakten 

MiT står for «Midt i Trakten». Her retter vi oss mot å opprettholde interessen – og å trekke kunden lenger ned via godt innhold.

BuT = Bunnen av trakten 

BuT står for «Bunnen av Trakten». Her er poenget å argumentere for hvorfor DU er den aktøren kunden bør velge – altså avslutte salget (closing). 

Planlagt salgsformidling 

Det å omtale dette med både lærerike, enkle og nyttige guider i form av tips og triks i bloggen – det har etter min mening minimalt med «ad hoc»-historiefortelling å gjøre. Dette er planlagt salgsformidling av dine verdigrunnlag som bedrift.

Her skal det skinne igjennom hva DU kan tilby – og hvilken kompetanse DU sitter på.

Ta online kurset for å få helt konkrete essensielle eksempler:

Alle vil rett til BuT 

…men dessverre ofte for tidlig.

Mitt hovedpoeng er dette: Alle reklameprodusenter går som regel rett til BuT-steget. De hopper over ToT og MiT-stegene. De tenker at de ikke er viktige.

I eksemplene jeg viser deg i online kurset mitt hos Videocation.no – vil du se at disse stegene, altså ToT og Mit, vil være svært svært viktige salgssteg. De er helt avgjørende for at du closer salget helt til slutt. Det nytter nemlig ikke bare å omtale de positive sidene ved å handle hos deg – fordi de løser ikke opp kjøpsblokkeringen kunden sitter med mens du snakker.

ToT og Mit-stegene er der for dette: Å løse de bekymringene kunden har i forkant av et kjøp.

Derfor er det uhyre viktig å ikke bare skrive om de positive sidene ved ditt produkt, men også å skrive informative blogginnlegg som kan hjelpe idealkjøper fra å sitte på gjerdet til å handle.

Vi tar den en gang til:

Derfor er det uhyre viktig å ikke bare skrive om de positive sidene ved ditt produkt, men også å skrive informative blogginnlegg som kan hjelpe idealkjøper fra å sitte på gjerdet til å handle.

For å gjøre det må du adressere idealkjøpers bekymringer.

Det gjør du ved å gi dem verdifull informasjon – som faktisk hjelper prospektet til å ta en beslutning som er riktig for ham eller henne.

Et viktig tips! (ToT og MiT): Adresser kjøper bekymringer

Jeg gir gode eksempler på hva du kan lage innhold om for å adressere ulike bekymringer i mitt online kurs hos Videocation.

Meld deg på min nyhetsbrev-liste for Inbound Marketing-webinar: 


En del av inbound sales

Temaet om ToT, MiT og BuT er på langt nær ferdig, men vi avslutter nå i denne runden. Jeg snakker mer om det i detalj i et planlagt kommende kurs som heter «inbound sales».

Du kan også lese mer om tema på Text Me-bloggen:

Text Me-bloggen: Inbound Marketing: ToFu – MoFu – BoFu

Nå har du fått det grunnlaget som skal til for å levere en innholdskampanje for inbound marketing og blitt litt kjent med ToT, MiT og But. I neste leksjon skal jeg forklare deg hvordan du lager en persona – altså identifiserer din idealkjøper. Den slippes i bloggen her fredag 22. jan.

Har du en bedrift du ønsker å få hjelp til å lage en innholdsplan for ToT eller MiT-blogginnlegg? Eller råd ang premiuminnhold? Skriv til meg i kommentarfeltet – så veileder jeg deg direkte.

 

 

You Might Also Like...

Ingen kommentarer

    Leave a Reply

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.